Naše koncepce

O násNaše koncepce

Naše koncepce – vzdělávání s respektem, bezpečím a otevřeností

V naší škole si zakládáme na harmonickém rozvoji každého dítěte, který vychází z moderních vzdělávacích trendů, individuálního přístupu a partnerského vztahu mezi školou, rodiči a dětmi. Naše koncepce stojí na čtyřech pilířích:

 

Náš školní vzdělávací program vychází z obecně vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí RVP ZV a z koncepce pedagogického procesu a života školy vůbec. V našem pojetí má škola v dětech podporovat pocit bezpečí, možnost pozitivního prožívání, získání zdravého sebevědomí, rozvíjet kritické myšlení a schopnost sebehodnocení.
Naším koncepčním záměrem je poskytnout kvalitní základní vzdělání, zpřístupnit školu všeobecnou, moderní, bezpečnou a otevřenou:

 

1. Všeobecná

Jsme školou otevřenou různým podnětům. Nedržíme se dogmaticky jedné určité pedagogické doktríny. Nepřikláníme se k úzké specializaci, která by vedla k jednostrannému rozvoji jednotlivce, ale usilujeme o školu všeobecnou.
Díky dlouhodobému sledování vzdělávacích trendů, odborných analýz a studií jsme přesvědčeni, že není jen jedna konkrétní metoda, která by byla vhodná absolutně pro všechny. Svou práci stavíme na individuálním přístupu k dítěti, a proto k různým dětem a k různým cílům volíme různé metody, u kterých vždy vyhodnocujeme jejich vhodnost, potenciální efektivitu a proveditelnost.


Podporujeme žáky mimořádně nadané a též žáky se specifickými obtížemi v učení. Chybu pokládáme za nezbytný zdroj poznání a popud k dalšímu hledání. Umožňujeme dětem, aby se učily, zpracovávaly informace a přemýšlely o nich tak, jak je jim vlastní. Zároveň podporujeme takovou formu učení, která je dětem přirozená a vede k vyšší míře aktivity. Víme, že otázky jsou často důležitější než odpovědi. Snažíme se, aby děti poznávaly do hloubky a nezůstávaly na povrchu jevů a věcí. Podporujeme tvořivost. Podporujeme vnitřní motivaci. Ve všech případech je ale důležité, aby všichni - vedení školy, lektoři, rodiče a hlavně děti - vnímali, že hlavní zodpovědnost za učení mají děti.

 

2. Moderní

Vycházíme z osvědčených tradic národního školství, upřednostňujeme však moderní metody a formy práce, platí pro nás, že výuka má být propojena s praktickým životem. Lze uvést např.: Konstruktivismus, Provázející výchova, Respektující výchova, Metody osobnostní a sociálních výchovy, Kooperativní učení, Čtením, psaním ke kritickému myšlení, Globální výchova.

 

Pokud rodiče a děti nebudou chtít známkovat, nenálepkujeme, vyhýbáme se srovnávání, ať už jde o srovnávání s normou danou předpisem, standardem, či ostatními dětmi.

 

To, co je pro učení důležité, je navést dítě na hledání chyby, ukázat jim lepší postup. Dáváme dětem zpětnou vazbu (pozitivní i negativní), oceňujeme je, poskytujeme jim hodnocení v podobě a míře, kterou potřebují. Nezaměřujeme se ve zpětné vazbě jen na proces učení, ale i výsledky, znalosti apod. Ostatně samy děti ocenění vlastních znalostí vyžadují. Podporujeme schopnost dětí navzájem si poskytovat zpětnou vazbu a také zpětnou vazbu přijímat. Zároveň věnujeme dostatek času individuálním rozhovorům s dětmi, reflexi jejich práce, cílů, cest ke zlepšení. Naši výuku provázíme počítačovými programy, projektovými dny, exkurzemi, besedami, výlety, zájezdy, návštěvami kulturních zařízení, neopomíjíme charitativní akce a zapojujeme se do aktuálních regionálních i celospolečenských akcí.

 

3. Bezpečná

Na tuto stránku klademe velký důraz. Vytváříme příjemné, podněcující a měnící se prostředí pro žáky, jejich rodiče, ale i zaměstnance. Klademe důraz na vzájemnou důvěru a respekt, demokratická pravidla a vnitřní kázeň. Budujeme dobré vztahy mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými i dospělými navzájem. Důvěřujeme si a vzájemně se respektujeme. Společně stanovujeme a dodržujeme pravidla, zároveň máme jasně vymezené hranice. Přijímáme zodpovědnost za sebe i své okolí. Podstupujeme přiměřená rizika. Vytváříme prostředí, které lze nazvat nejen bezpečné, ale i příjemné či přívětivé. Nezapomínáme na to, že dětství a dospívání je plnohodnotná část života, nikoli jen příprava na něj. Je už to život sám. Přejeme si, aby ho děti prožily příjemně.


Bezpečí znamená prostředí, ve kterém děti vědí, jak se v něm orientovat a jak se v něm chovat.  Klíčová pro pocit bezpečí jsou proto jasná a srozumitelná pravidla života školy, psaná i nepsaná, ale hlavně předvídatelná. A důvěra. Důvěra v lektory, ve spolužáky, důvěra, že se věci vyvinou správným směrem. V takovém prostředí se lépe přijímají výzvy a přiměřené riziko, které je pro efektivní učení nezbytné. Všichni se chceme cítit přijímáni druhými lidmi, být užiteční. Navzájem se respektujeme, vytváříme prostředí, ve kterém je oceňována práce každého dítěte i lektora. Děti bereme takové, jaké jsou, jejich případné chyby a slabé stránky nekritizujeme, ale bereme je vždy jako podnět ke zlepšení a výzvu. Skutečně bezpečné prostředí však vyžaduje mnohem více, než nepřítomnost přímé hrozby

4. Otevřená

Škola je otevřená dětem, rodičům i všem ostatním, je místem pro aktivity žáků a veřejnosti i po skončení výuky. Škola není uzavřený organismus – jsme otevřeni podnětům zvenku, pozveme svět do školy, pustíme školu do světa. Škola přestává být místo – „zde a v daném čase“, a stále více je to soubor aktivit, které děti mohou konat kdykoliv a kdekoliv. Rodiče participují na životě školy. Budova je otevřena i mimo čas vyučování. Chceme, aby vliv školy v životě dítěte školu přesahoval. Škola pořádá pro rodiče i děti akce s cílem větší participace na průběhu vzdělávání (dny otevřených dveří, velikonoční a vánoční trhy, besídky, společné dílny a projektové dny, pasování žáků 1. ročníku, slavnostní ukončení základního vzdělávání, společenské večery).