Jsme Dobrá škola

O násJsme Dobrá škola

Dobrá škola

Ucelený vzdělávací program dětí od 1 roku do 15 let v naší Základní škole a mateřské škole Svět, Chomutov s.r.o.
Vzhledem k tomu, že v současné době řada škol v souvislosti se zavedením vlastního školního vzdělávacího programu začíná využívat efektivnější metody výuky i hodnocení, často inspirované některou z alternativních škol, přestává být dělení na běžné a alternativní školy dostatečné. Před pár lety jsem se seznámila s termínem dobrá škola. Znaky dobré (efektivní) školy podle prof. PhDr. Karla Rýdla, CSc. mne inspirovaly. V podstatě jsem zjistila, že celé roky tyto znaky uplatňuji ve své výuce, v úzkém kontaktu s rodiči.


Prof. PhDr. Karel Rýdla, CSc. konstatoval:

"Děti, rodiče a úředníci, pokud máte ve svém okolí školu, která naplňuje většinu výše uvedených znaků nebo k nim zřetelně směřuje, snažte se být jejími žáky a příznivci, protože větším darem do života je snad již jen pevné zdraví.“


Na základě mnoha pokusů domácích i zahraničních zde uvádím jakési Desatero znaků naší kvalitní školy, které se objevují v našem vzdělávacím programu. Odrážejí potřebnou změnu pedagogické práce s dětmi a mládeží, která je v nastávající době nutností. Čerpáme ze švédského školství, které je mé vizi nejbližší.

Naše Základní škola a mateřská škola Svět

1. Nabízí vlastní programovou vizi (vzdělávací program s pestrou nabídkou školních i mimoškolních aktivit) směřující k získávání potřebných sociálních, rozumových, emočních a pohybových dovedností (hotové poznatky nejsou již cílem, ale prostředkem k získávání dovedností, které se tím žádoucím cílem stávají).

 

2. Rozvíjí příznivé klima školy tím, že podporuje prosazování pozitivních mezilidských vztahů mezi dětmi a dospělými a uvnitř obou skupin navzájem, že podporuje ohleduplnou komunikaci a multikulturní orientaci.

 

3. Zaměstnanci jsou si vědomi svého postavení vůči dětem a plně respektují specifické rysy osobnosti dítěte, jeho nadání a handicapů v rámci norem slušného mezilidského chování a jednání.

 

4. Učitelé přemýšlí o své práci a nabízejí co možná nejefektivnější metody a formy práce podle věkových a specifických zvláštností jednotlivců a skupin dětí.

 

5. Ve škole funguje pozitivní motivace širokou nabídkou různých aktivit, které také vedou k osvojování a procvičování si řady sociálních a profesních dovedností.

 

6. Dobrá škola se snaží získávat doplňkové finanční a materiální zdroje a efektivně je využívat po dohodě se všemi aktéry vzdělávacích procesů ve prospěch dětí.

 

7. Dobrá škola disponuje vysoce odborně a lidsky kvalifikovanými učiteli a nepedagogickými zaměstnanci motivovanými ke stálému zvyšování vlastní profesní i lidské kvalifikace a podporujícími efektivní formy sdílené spoluodpovědnosti za chod celé školy.

 

8. Dobrá škola nemá důvod zatajovat a zamlčovat sociálně patologické, kriminální, kázeňské a disciplinární problémy, ale nabízí jejich odborné řešení, které je tím efektivnější, čím větší podpora vnějšího prostředí pro činnost školy existuje.

 

9. Dobrá škola je učící se dynamickou institucí, která se sama vyvíjí po stránce organizační a obsahové tak, aby odpovídala co možná nejvíce představě rodičů a dětí.

 

10. Dobrá škola k sobě přitahuje další aktivní a inspirující podniky, jednotlivce a organizace ze svého okolí a postupně se profiluje navenek jako efektivní komunitní centrum hodnotné kultury a vzdělanosti ve smyslu celoživotního vzdělávání.


Závěrem snad i zbytečné konstatování, že výše uvedené směřování a aktivity nemůže škola z převážné většiny vykonávat bez potřebné podpory rodičů a řady dobře fungujících podpůrných organizací.

 

- Mgr. Eva Anna Popíková, ředitelka