Menu ZŠ
Základní informace
Ostatní
Zápisy do 1. třídy pro školní rok 2025/2026:
🗓 9. a 10. dubna 2025
🕒 14:00 - 17:00
💻 Online přihláška | ℹ️ Informace
Naše škola vychází z těchto koncepcí
Ve výuce čerpáme z osvědčených vzdělávacích přístupů, které podporují přirozený rozvoj dětí. Naše škola staví na principech Dobré školy, Zdravé školy, Montessori pedagogiky a inspirace finským školstvím. Tyto koncepce nám umožňují vytvářet podnětné, respektující a motivující prostředí pro každé dítě.
Dobrá škola
Dobrá škola už není jen místem, kde se děti učí fakta. Dobrá škola je ta, která se neustále přizpůsobuje měnícím se podmínkám a připravuje Vaše děti na život v moderní společnosti. Ve vzdělávání už škola neplní jen funkci hlavního zdroje informací jako dříve. Naopak, zaměřuje se na rozvoj tzv. klíčových kompetencí - univerzální způsobilosti důležité k uplatnění se v dnešním světě a prožití spokojeného života.
Proč je důležité učit děti jinak?
Dříve platilo, že jednou naučené znalosti a postupy vydrží po celý život. Dnes je již situace jiná, podmínky ve světě se rychle mění. Dnešní děti je potřeba připravovat pro budoucnost, která není tak jasná a předvídatelná, jako tomu bylo dříve. Dnešní děti budou nastupovat na pracovní pozice, které ještě neexistují, a řešit problémy, které ještě nevznikly. Proto je klíčové, aby se naučily učit, adaptovat a přemýšlet kreativně.
Aby se děti zvládaly snadno přizpůsobovat rychle se měnícím podmínkám moderní doby, je potřeba zaměřit se na výuku tzv. " klíčových kompetencí", které budou potřebovat po celý život.
Rozlišujeme šest klíčových kompetencí
- Kompetence k učení = chtít se učit a umět se učit
- Kompetence k řešení problémů = zvládat překážky a hledat řešení, umět řešit problémy
- Komunikativní kompetence = umět se domluvit, vést dialog, argumentovat, prezentovat, používat technické komunikační prostředky
- Sociální a personální kompetence = budování sebeúcty a sebedůvěry, samostatnost, schopnost uplatnit se ve skupině a v týmu
- Občanské kompetence = být dobrým občanem, zodpovědnost a aktivní přístup k životu ve společnosti
- Pracovní kompetence = způsobilost pracovat, mít vztah k práci, schopnost uplatnit své dovednosti
Role učitele: Průvodce vzděláváním
Jaká je role učitele v dobré škole?
V naší škole klademe důraz na individuální přístup. Každý žák se učí rozdílnými způsoby, osvojuje si dovednosti různou rychlostí a v různé kvalitě, má odlišné vzdělávací potřeby, zájmy, hodnoty a zkušenosti. Pro dosažení nejlepších výsledků u všech dětí je zapotřebí individualizace výuky.
Učitel moderuje učení - je expert na učební styly, pomáhá překonávat obtíže, umí organizovat skupinové i individuální učení, zprostředkovává dětem vhodné zdroje. Také poskytuje dostatek prostoru pro objevování. Žáci tak přebírají zodpovědnost za své vlastní učení a mohou jej do značné míry ovlivňovat. Vědí, co se učí a proč. Zažívají úspěch a “učit se” se pro ně stává důležitou hodnotou.
V praxi existují řady metod výuky, které vedou k rozvoji klíčových dovedností a kompetencí, které učitel při vyučování používá. Jedná se například o: projektové vyučování, kooperativní vyučování, metody kritického myšlení, problémové vyučování, experimenty atd.
Rodiče jako partneři školy
Rodič se stává partnerem školy
Věříme, že spolupráce rodičů a školy je klíčová pro rozvoj dětí. Rodiče by měli mít plné právo požadovat od školy informace o tom, jak se děti učí, co se učí a kdo je učí. Ke škole by měli přistupovat jako k partnerovi. Proto rodiče průřezově zapojujeme do vzdělávacího procesu – mohou sledovat pokroky svých dětí, komunikovat se školou i aktivně se účastnit některých výukových aktivit.
Každé dítě si zaslouží prostředí, kde může růst nejen po znalostní, ale i osobnostní stránce. Naším cílem je připravit je na život - vybavit ho poznatky, dovednostmi a kompetencemi, které bude v životě potřebovat. Například umět kriticky myslet, spolupracovat a umět se rozhodovat.
Zdravá škola
„Zdravá škola“ je projekt Světové zdravotnické organizace pro Evropu, Evropské unie a Rady Evropy, které dotovaly práci v Národním centru podpory zdraví, jež se stalo koordinátorem pro ČR v roce 1991. (Finanční podporu poskytla i dánská nadace, ministerstvo školství a ministerstvo zdravotnictví.) Školy, které měly o program zájem vypracovaly podle metodiky „Program podpory zdraví ve škole“ vlastní projekt přizpůsobený podmínkám jejich školy.
Hlavní cíle a zásady Zdravé školy
Obecně platí, že ve Zdravé škole je zdraví chápáno jako celkový stav fyzické, psychické a sociální pohody. Podle zprávy českého výboru UNICEF z roku 1997 má každé čtvrté dítě strach ze školy (např. kvůli vysokým, nízkým nebo nevhodným nárokům). Zdravá škola se snaží o celkově zdravou atmosféru ve škole.
Naše škola je součástí programu Zdravá škola, který podporuje fyzickou, psychickou i sociální pohodu dětí.
Tento koncept stojí na třech pilířích.
Tři základní pilíře zdravé atmosféry
- Pohoda prostředí (věcného, sociálního, organizačního) – vytváříme příjemné a inspirativní prostředí, kde se děti cítí bezpečně a jsou motivované.
- Zdravé učení (smysluplnost, možnost výběru, přiměřenost, spoluúčast, spolupráce, motivující hodnocení, přirozenost, klidná a otevřená atmosféra, samostatnost žáků, zaujímání vlastních postojů, hledání konstruktivních nápadů, uvědomění si odpovědnosti za své konání, podpora zvídavosti a spontánnosti, respektování potřeb jednotlivce, rozvoj komunikace, diferencovaný a individuální přístup k žákům – zadávání práce podle schopností žáka, vytváření prostoru pro vzdělávání talentovaných žáků, včasná diagnostika žáka, snaha o integraci postižených, chyba je jedním ze stupňů učení…)
- Otevřené partnerství (škola je modelem demokratického společenství, pořádá veřejné akce apod.) – podporujeme komunikaci mezi školou, rodinou a komunitou, organizujeme veřejné akce a zapojujeme rodiče do školního dění.
Další prvky, se kterými se na různých školách můžete setkat
- Metody a formy školní práce: integrované vyučování, projektová výuka, problémové metody, samostatná práce, svobodná tvůrčí práce, epochové vyučování, vyučování v blocích či tematických celcích, kooperativní vyučování, podněty reformních škol, výuka v pracovních a herních koutcích, používání koberců, prvky dramatické výchovy, didaktické hry, učení se v životních situacích, zájmové vyučování
- Pohyblivá délka vyučovacích hodin
- Netradiční uspořádání třídy
- O přestávkách k dispozici tělocvičný inventář, tělocvična, dvůr či hřiště
- Další aktivity: soutěže, školní akademie, kulturní vystoupení, sportovní utkání, tábory, jarmarky, výstavy, ozdravné pobyty, výlety, exkurse, jóga, keramika...
- Aktivity a projekty dětí: žákovský parlament, dětské rozhlasové vysílání ve školním rozhlase, vydávání dětských novin
- Informace o dětech poskytovány za přítomnosti dětí
- Rodiče se mohou účastnit vyučování např. jako asistenti
- Stravování: více zeleniny a ovoce, omezení podílu bílkovin a množství tuků, sójové výrobky, ryby
Z myšlenek a zásad projektů čerpá také naše škola Svět.
Finské školství
Proč má Finsko nejlepší vzdělávací systém na světě? Zástupci ministerstva, regionální vzdělávací koordinátoři, ředitele škol a učitele říkají, že tamní vzdělávací systém se primárně (a bude ještě více) soustředí na to, aby studenty připravil na život po škole a to tak, že prostřednictvím propracovaných metod výuky, si studenti osvojují a zdokonalují kompetence a schopnosti, jako komunikace, práce v týmu, řešení problémů, vyhledávání informací, kreativita, apod. Všichni říkají, že chtějí mít ze studentů schopné, kreativní, samostatné lidi a ne chodící encyklopedie.
V ČR nepředstavitelné? Kdepak, v naší škole pracujeme podle principů finského vzdělávacího systému.
Školství ve Finsku
Ve Finsku neexistují žádné státní inspekce, které by chodily do škol a kontrolovaly učitele. Učitelé se zodpovídají pouze ředitelům škol, kteří jim poskytují velkou volnost. Většina škol ve Finsku zavádí a zdokonaluje projektovou výuku.
Finské školství je zcela decentralizované. Existuje zde velké množství municipalit/regionů s vlastními vzdělávacími koordinátory, kteří školám, učitelům a ředitelům poskytují rady a podporu. Školy tak mají neustále k dispozici finanční, materiální, ale i personální zázemí k realizaci nových projektů, vizí a koncepcí.
Finové jsou si vědomi, že v mezinárodním měření PISA mohou dosahovat horších výsledků, protože se rozhodli zaměřit především na rozvoj kompetencí, schopností a kreativity studentů, namísto memorování velkého množství informací, na kterém jsou tyto testy založené. Jejich cílem je vybudovat kreativní a inovativní ekonomiku složenou z lidí, kteří dokážou přemýšlet samostatně a tvořivě. Finské školství se však odlišuje v mnoha dalších ohledech.
Jak to funguje v jejich školách?
Učitelů jsou vážení a dobře placení: Být učitelem ve Finsku je prestižní povolání, kterého si společnost váží. Mít v rodině učitele je ve Finsku velká pýcha. Učitelé jsou velmi vážení a dobře placení. Navíc sami učitelé mají svou práci rádi - mají volnost a svobodu v tom, jak svou práci dělat.
Děti nastupují do školy až v 7 letech: Do šesti let si děti ve školkách hlavně hrají venku, bez tlaku na systematickou přípravu do školy.
Finské děti mají nejkratší školní docházku ze všech zemí OECD. Žáky nepřetěžují a díky tomu v pozdějším věku, kdy jsou zralejší, dokážou dosahovat lepších výkonů.
Téměř nepoužívají známky: Namísto standardizace a kontroly žáků kladou důraz na vzájemnou spolupráci mezi žáky. Místo hledání slabých stránek se zaměřují na hledání silných stránek každého jedince. Přesto však existuje přísný a důsledný systém hodnocení, nejde tedy o žádné „flákání“.
Krátký školní den a více volného času pro děti: Děti mají vyučování jen 3–5 hodin denně. Někde jsou hodiny delší, mají 75 minut. Ale děti mladší 9 let nikdy nemají odpolední vyučování. Díky tomu mají více času na volnočasové aktivity a zájmové kroužky.
Organizují pro žáky různé aktivity, aby nebyli sami doma. Pro žáky na druhém stupni se už výuka prodlužuje - zejména kvůli jazykům.
Žádné domácí úkoly: V prvních letech tráví děti nad úkoly jen několik minut denně. Náročnost domácí přípravy se postupně zvyšuje až ve vyšším věku.
Zájmové kroužky pro děti: Ve Finsku díky kratšímu vyučování mají děti více odpoledních aktivit v podobě zájmových činností a různých akcí. Finský stát dokonce podporuje program "jeden kroužek pro každého", aby žádné dítě netrávilo odpoledne osamocené.
Školní předměty téměř neexistují: Mají zachovány jen některé předměty, obecně mají zavedené spíše průřezová témata. Například: důraz na kvalitu života (wellbeing) , kde řeší klíčové kompetence, které jsou potřebné v moderní Evropě: komunikace, týmová spolupráce, sociální dovednosti, jazykové vybavení.
Nepoužívají standardizované testy: Klasické testy zrušili. Dle jejich filozofie není možné učit všechny děti stejným způsobem. Každý učitel má svůj způsob, jak učit a zaujmout. Proto se namísto klasických testů poměřuje jen tzv. "skill level" (tj. stupně dovedností). Je to časově i finančně náročné, ministr školství dává školám jen velmi rámcový program, tedy minimum, co děti musí do určitého věku zvládnout. Podle výsledků mezinárodních standardizovaných testů jsou pak finští žáci na předních místech ve čtenářské gramotnosti, v matematických dovednostech a v přírodovědě. Je to výsledek výsledek dlouhodobé strategie.
Cizí jazyky: Každý student mluví 3 - 4 jazyky: První jazyk se začínají učit už ve školce,
ale systematicky se je učí až kolem 10. roku věku a později. Dále, aby podpořili dobrou znalost cizích jazyků, veřejnoprávní televize ve Finsku nedabují mnohé televizní pořady, takže děti přirozeně vstřebávají angličtinu, němčinu či španělštinu.
Sebevědomí - děti se nebojí mluvit: Ve Finsku je učitel vnímán jako partner, což přispívá k přátelskému prostředí ve třídách. Učitelé dokážou se domluvit s každým studentem, potíže s kázní i se šikanou jsou spíš výjimečné.
Díky tomu jsou studenti sebevědomější, nebojí se komunikovat a přirozeně se zapojují do mezinárodního prostředí, jsou zcestovalí a komunikativní skoro jako děti z ostatních západních zemí.
Ve Finsku neexistuje koncept „dobrých“ a „špatných“ škol:
Systém je nastaven tak, aby mezi školami byly co nejmenší rozdíly. Rodiče tedy nemusí složitě vybírat, kam své dítě zapíšou – stačí zvolit nejbližší základní školu. Další zajímavostí je, že Finové nemají soukromé školy - nebo je jich velmi málo. Získat na ně licenci ostatně není jednoduché. Vzdělávání je ve Finsku jinak úplně zdarma. Jen asi 1,5 % dětí chodí do soukromých škol – jsou většinou v jiných jazycích nebo vedené ve vyhraněném, alternativním směru.
Zaujaly Vás principy finského školství?
Montessori pedagogika
Montessori pomáhá dětem zvládnout praktický život, zkoumat, jak věci fungují, psát příběhy, počítat až do nekonečna a chápat řád světa kolem sebe.
Marie Montessori, italská lékařka, byla vynikající pozorovatelkou dětí a svou metodu začala rozvíjet především na základě vlastního pozorování. Tvrdila, že neobjevila metodu, ale pouze sílu ukrytou v dětech, která je vede k tvořivosti formuje jejich chování. Marie Montessori vycházela z důvěry ve schopnosti dětí, přirozenou vůli se rozvíjet a stát se „dospělými“. To je také hlavní rozdíl oproti běžné škole, která klade důraz především na zvládnutí učebního plánu. V Montessori pedagogice jsou oproti tomu děti méně vedeny, ale více pedagogy podporovány v rozvíjení vlastního potenciálu a v nalezení své vlastní cesty k rozvíjení nejen inteligence a schopností, ale i umění spolupracovat a pomoci druhým.
Citát:
"V dítěti leží osud budoucnosti. Kdokoliv si přeje úspěšnou společnost, musí chránit dítě a pozorovat jeho přirozený způsob jednání. Dítě je tajemné, silné a obsahuje v sobě tajemství lidské povahy. Kdokoli chce následovat moji metodu, potřebuje pochopit, že nesmí uctívat mne, ale sledovat dítě jako svého učitele." (Maria Montessori)
Role učitele v Montessori pedagogice je postavena na nenápadném vedení a taktní pomoci. To ostatně vyjadřuje i motto celé Montessori pedagogiky: „Pomoz mi, abych to dokázal sám“. Postupuje se vždy od konkrétního k abstraktnímu a pro jednotlivé okruhy se využívají zvláštní, speciálně vyvinuté pomůcky. Tyto pomůcky usnadňují pochopení nových jevů, ale také významně přispívají k hlubšímu a trvalejšímu osvojení nově získaných znalostí a zkušeností.
Zaujala Vás pedagogika Montessori?
Přijďte se dozvědět více o tom, jak může podpořit přirozený rozvoj vašeho dítěte!